Kliknij tutaj!
Kliknij tutaj!


Kliknij tutaj!
Kliknij tutaj!

 

NAWIGATOR: Strona główna -> Zakładamy firmę -> Jak nazwać firmę?
Jak nazwać firmę?
Nazwa firmy powinna dobrze brzmieć. Może, ale nie musi kojarzyć się z działalnością firmy - łatwo powiedzieć, trudniej wymyślić.

Mody związane z nazwami firm stale się zmieniają i przy ustalaniu nazwy można się kierować bardzo wieloma kryteriami. Poniżej podamy nieco porad w tym zakresie. Nazwa "Tadella" utworzona zapewne od imion właścicieli: Tadeusza i Eli jest przykładem radosnej twórczości właścicieli firmy. Może się podobać jej twórcom i mogą być do tak utworzonej nazwy mocno przywiązani - jednak w naszym subiektywnym odczuciu brzmi okropnie.

 

Na szczęście minęła już moda na nadawanie nazw z zakończeniem "-ex" typu "Butex", "Szalex" lub utworzonymi od imion jak na przykład "Darex", czy "Jarex" - zdecydowanie radzimy unikać tego zakończenia.
Innym cieszącym się powodzeniem dodatkiem w nazwie jest "pol", na początku lub na końcu nazwy - ma to zapewne podkreślać polskie korzenie firmy, jednak przy olbrzymiej ilości firm z "pol" w nazwie (na przykład "Poldrób", "Poltex", "Darpol") raczej należy unikać tworzenia nazw z tym dodatkiem.
PAMIĘTAJ:
Unikaj końcówki "-ex", bo będzie się ona kojarzyć ze słowem "szmatex".
Unikaj końcówki "-pol" - to naprawdę źle brzmi.
Unikaj popularnych dodatków: "bud", "med" itp. Nazwa musi Cię wyróżniać.

Dodatek "bud" sugeruje związek z budownictwem, zaś "med" z medycyną - ich rozpowszechnienie jest już tak duże, że nazwy oparte o te dodatki brzmią nieatrakcyjnie i giną wśród tysięcy im podobnych. Z kolei użycie nazwiska jako nazwy firmy jest możliwe, ale nie w każdym przypadku dobrze brzmi.

Postaraj się, by wybrana przez Ciebie nazwa była oryginalna - to trudne, ale możliwe. Dodatkowych sprawdzeń nazwy możesz dokonać używając katalogów teleadresowych dla firm oraz używając wyszukiwarek internetowych. W tym ostatnim przypadku, jeśli nie pojawi się żadna strona z wybraną przez Ciebie nazwą, to trafiłeś w dziesiątkę. Jeśli znalazłeś coś, co jest słowem w jakimś języku, sprawdź, czy nie oznacza ono czegoś negatywnego.

Bardzo modne są ostatnio nazwy w języku angielskim - może ma to sens dla firm działających na międzynarodową skalę, jednak nazwanie zakładu szewskiego "Shoe Control Depot", to lekka przesada.

Użycie nazwy składającej się z liter jest jedną z możliwości jakie można wykorzystać. Jako przykład weźmy firmę "ABB" - te trzy litery nie mają sensu w tym złożeniu i nie znaczą dokładnie nic, choć wielu ludzi wie, jak duży koncern się za nimi kryje. Powstanie tej nazwy wiąże się z nazwami jej właścicieli - dwóch spółek o nazwach "Asea" i "Brown Boveri" - czyli każda litera to kawałek nazwy właściciela.

Są firmy, które tworzą nazwę bardzo zbliżoną do nazwy jakieś znanej na rynku firmy, by wykorzystać jej renomę dla swoich produktów, czy usług. Przykładem takich działań może być marka "Panasonix", która jest łudząco podobna do nazwy marki "Panasonic" należącej do koncernu Matsushita. Nie zalecamy takich działań - jest to nieetyczne i zmierza do oszukania klienta. Klient, który raz poczuje się oszukany, już nigdy więcej do nas nie wróci, a nawet ostrzeże przed nami innych.

Zwróć uwagę na takie ogólnie znane i pozytywne przykłady nazw jak: "Sony", "Sanyo", "Adidas", "Nike", "Coca-Cola", "Pepsi", "Panasonic". Te nazwy są łatwe do wypowiedzenia, na ogół dosyć krótkie. Nie powstały one ot tak sobie w przypływie czyjegoś natchnienia. Rozważana była każda litera, brzmienie i ewentualne znaczenie w wielu językach - te nazwy zostały stworzone na zlecenie i to za ciężkie pieniądze.

Wymyśloną przez siebie nazwę firmy sprawdź pod kątem tego jak zostanie zapisana przez kogoś, kto pierwszy raz ją słyszy i jak zostanie przeczytana przez kogoś, kto jeszcze takiej nazwy nie widział. Ma to duże znaczenie szczególnie, gdy będziesz swoją nazwę podawał komuś przez telefon lub gdy klienci będą się wymieniali informacją o Twojej firmie między sobą. Kłopoty mogą się pojawiać przy nazwach obcojęzycznych, które inaczej są zapisywane, a inaczej czytane, a także przy nazwach jak najbardziej polskich, ale zawierających polskie znaki diakrytyczne (ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż) lub takie dźwięki jak "h" lub "ch", "rz" lub "ż", "ó" lub "u", które mogą powodować błędy w zapisie nazwy. Ponadto kłopotliwe mogą być nazwy z powtórzonymi literami na przykład nazwa "Baass" może być zapisana jako "Bas", "Baas", czy "Bass". Niektóre litery są do siebie bardzo podobne brzmieniowo jak "p" i "b", "k" i "g", "c" i "dz", "d" i "t", "f" i "w". Może to czasem powodować problemy.

Przy wymyślaniu nazwy swojej firmy możesz się naprawdę wyżyć. Imię i nazwisko zostało Ci dane i już go raczej nie zmienisz, przy nazwie firmy możesz się wykazać własną inwencją, lecz pamiętaj: jeśli firmie się powiedzie to zmiana nazwy będzie kłopotliwa i kosztowna.

| Jak znaleźć pomysł na biznes? | Znaczenie nazwy firmy |

 

NAWIGATOR: Strona główna -> Zakładamy firmę -> Jak nazwać firmę?