Kliknij tutaj!
Kliknij tutaj!


Kliknij tutaj!
Kliknij tutaj!

 

NAWIGATOR: Strona główna -> Księgowość -> Wprowadzenie

KSIĘGOWOŚĆ - WPROWADZENIE
Gdy pierwszy raz rzucisz okiem na dokumenty księgowe, może Ci się wydać, że jest to tak skomplikowane, że nie dasz sobie rady. Nie przesadzajmy, wszystko jest dla ludzi. Oczywiście możesz skorzystać z pomocy biura księgowego, jednak na samym początku, gdy będziesz miał jeszcze trochę wolnego czasu, powinieneś prowadzić księgowość samodzielnie. Dlaczego? Dzięki temu nabierzesz doświadczenia jakie dokumenty księgowe można przekazywać biuru, jak powinny one wyglądać, co zawierać itp. Nie będziesz wciąż odbierał telefonów z biura w sprawie drobiazgów.

 

Pamiętaj, że biuro księgowe jest wykonawcą twoich poleceń. To Ty odpowiadasz przed wszystkimi świętymi z urzędów za poprawność prowadzenia ksiąg. Jeżeli każesz biuru zaksięgować fakturę za szaloną noc ze znajomymi w pubie, biuro zrobi to. Ale gdy wydatek zostanie zakwestionowany przez kontrolera z Urzędu Skarbowego, odpowiadasz za to tylko Ty.
Za co odpowiada biuro? Tylko za stronę techniczną: czy wydatek został zapisany w odpowiedniej kolumnie, czy w rejestrze VAT wpisano poprawny numer NIP i pozostałe dane kontrahenta itp. Niektóre biura prowadzą również doradztwo podatkowe, ale po pierwsze trzeba za nie dodatkowo płacić a po drugie: jeżeli biuro się pomyli, kłopoty również będziesz miał Ty. Potem co najwyżej zażądasz odszkodowania z polisy OC wykupionej przez biuro.

Gdy Twoja firma się rozwinie i dokumentów księgowych będziesz miał miesięcznie np. 50 lub 100, wówczas wynajęcie biura księgowego może okazać się najprostszym i najszybszym rozwiązaniem problemów. Nie patrz na to jak na zbędny wydatek. Ewentualny błąd może Cię kosztować sporo a na dokładkę jako biznesmen powinieneś skupiać się na prowadzeniu biznesu a nie papierków. Wyceń zatem swój czas: czy naprawdę te 200 czy 300 zł dla biura nie jest warte godzin spędzonych na ślęczeniu nad księgami? Oczywiście na początku powinieneś maksymalnie ograniczać koszty. Jeżeli jednak po raz pierwszy nie zrobisz czegoś ważnego dla swojego klienta (albo dziecka w niedzielę!), bo musiałeś poprawiać jakieś zapisy w księgowości - przyszedł czas na biuro.

Na początku możesz zdecydować się na prowadzenie brudnopisu. Dla bezpieczeństwa i spełnienia norm prawnych brudnopis powinien składać się z powyrywanych i rozdzielonych kartek. Nie może istnieć w postaci całej księgi. Na każdej stronie musisz wyraźnie, np. w prawym górnym rogu, napisać słowo "BRUDNOPIS" (najlepiej czerwonym flamastrem). Po przepisaniu zapisu kartkę należy dokładnie zniszczyć (np. spalić - tylko nie puść przy okazji z dymem dokumentów księgowych).
Prowadzenie podwójnej księgowości jest ciężkim przestępstwem skarbowym, po którego wykryciu Urząd Skarbowy nie będzie miał litości. Dlatego też brudnopis musi po pierwsze mieć wyraźne oznaczenie, że jest to brudnopis a poza tym prowadzone w nim zapisy muszą być zgodne z zapisami w księdze rzeczywistej. Nie może być tak, że w brudnopisie zapisałeś sobie jakiś przychód (np. za usługę), ale w prawdziwej księdze nie ma po nim śladu. Tym sposobem zamiast pracować, będziesz siedział w więzieniu.

Po kilku tygodniach nabierzesz już takiej wprawy, że brudnopis stanie się niepotrzebny. Nie prowadź go dłużej, niż jest to absolutnie konieczne. Ustawy dotyczące księgowości pozwalają na wprowadzanie poprawek w razie błędów - nie jest zatem tak, że wolno Ci np. przepisywać księgi. Nie wolno. Przeczytaj informację o tym, jak wprowadzać poprawki błednych zapisów w księdze.

Księgi są świętością. Muszą być przechowywane w miejscu, które wskazałeś podczas rejestracji w Urzędzie Skarbowym. Powinny znajdować się w foliowym opakowaniu, tak aby zminimalizować ryzyko zalania wodą, kawą czy herbatą. Zapisy w księdze muszą być wyraźne i czytelne, wpisywane długopisem w kolorze czarnym lub granatowym. Jeżeli masz nieczytelny charakter pisma - pisz literami drukowanymi.

Przy samodzielnym prowadzeniu ksiąg musisz wprowadzać zapisy na koniec dnia. Taki jest wymóg ustawowy. W praktyce moża się okazać, że kiedyś się spóźnisz - ale zachowuj kolejność wpisów oraz kolejność dat dokumentów.

Przeczytaj informacje o szczegółowych zasadach księgowania.

NAWIGATOR: Strona główna -> Księgowość -> Wprowadzenie